MENU
Wspaniała, niemalże esencjonalna panorama Kolei Doliny Bobru wykonana ze stromych zboczy góry Czyżyk, wznoszących się ponad lustrem zbiornika zaporowego na Bobrze. Koroną zbiornika śmiało poprowadzono linię kolejową, która przy lewym skraju ledwo co wychodzi z tunelu kolejowego. Pociąg za chwilę zatrzyma się na malowniczo umiejscowionym przystanku Pilchowice Zapora, by następnie ruszyć po betonowym wzmocnieniu torowiska w kierunku Jeleniej Góry i dopełnić wrażeń przejazdem po 140-metrowej długości moście ponad rozlewiskiem Bobru. Skan widokówki ze zbioru Dominika Kara - dziękuję za udostępnienie.

Dodał: moose (administrator)° - Data: 2014-06-20 18:40:23 - Odsłon: 5432
Lata 1930-1935

Kolej Doliny Bobru budowano etapami. 3,5 kilometrowy odcinek z Jeleniej Góry do Jeżowa otwarto po 19 miesiącach budowy 1 października 1906 roku. Przedłużenie do 7,3 kilometra otwarto 9 dni później - 9 października 1906 r. - opóźnienie wynikało z dużych opadów deszczu, które rozmyły wykop przed Siedlęcinem. Kolejny 4 km odcinek do Pilchowic-Zapory otwarto 4 września 1907 roku. Celem budowy tego odcinka było umożliwienie dostarczenia materiałów budowlanych koleją dla realizacji wielkiej zapory na Bobrze. Odcinek z Lwówka do Wlenia (od północy) rozpoczęto jesienią 1907 r., a całą linię, z najtrudniejszym odcinkiem górskim z Wlenia do Pilchowic-Zapory budowano przez 4 lata i 5 miesięcy i oddano do użytku 1 lipca 1909 roku.
LInię uszkodziii saperzy niemieccy 8 maja 1945 r. wycofujący się Doliną Bobru od Marczowa do Jeleniej Góry. Linię odbudowano w szybkim tempie i uruchomiono ponownie w listopadzie 1946 r. Ruch na jednotorowej linii ograniczano etapami:
- w 1939: na linii kursowało 8 par pociągów relacji Żagań - Jelenia Góra, dodatkowo przyspieszona para pociągów w dni wolne
- w 1948: 4 pary - 2 Jelenia Góra - Zielona Góra i 2 Jelenia Góra - Świeradów przez Lwówek
- w 1953: 7 par i dodatkowo 1 w dni robocze - w tym dwie pary do Poznania przez Zieloną Górę
- w 1967: jak wyżej z tym, że kursował nocny pociąg przez Żagań, Zieloną Górę do Szczecina - taka ilość pociągów utrzymywała się do końca lat 80. niestety przy pogarszających się czasach przejazdów
- lata 90. to wycięcie pociągów międzywojewódzkich i zamknięcie ruchu pasażerskiego na przedłużeniu linii z Lwówka do Zebrzydowej w latach 1996, 2007 i 2011, marginalizacja znaczenia linii i postępująca degradacja infrastruktury; przejęcie od 2000 r. ruchu na linii przez szynobus SA102 z lokomotywowni w Jeleniej Górze. Od 2009 r. przewozy pasażerskie na linii prowadzą Koleje Dolnośląskie

Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.), ładowni (poł.) i odgałęzień bocznic (bszl.) liczony od osi stacji Jelenia Góra. Przedwojenny kilometraż niemiecki na tym odcinku linii pokrywa się z polskim. Pogrubieniem zaznaczono stacje węzłowe, kursywą obiekty nieczynne/nieistniejące:
- , Jelenia Góra, st., km 0,000
- , Jelenia Góra PEC, bszl., km 1,866
- , Jeżów Sudecki, po., km 3,519
- , Siedlęcin, po., km 7,321
- , Pilchowice-Zapora, po., km 11,168
- , Pilchowice-Nielestno, po., km 14,815
- , Pilchowice, mijanka, km 15,555
- , Wleń, st., km 18,004
- , Marczów, po., km 22,930
- , Dębowy Gaj, po., km 26,633
- , Lwówek Śląski, st. km 32,636

Na trasie istniały niegdyś następujące obiekty kolejowe (kilometraż niemiecki, ale zbieżny z obecnym):
- km 12,10 bocznica szlakowa nr 320 do kamieniołomu i szutrowni oddana do użytku w czerwcu 1906 w związku z koniecznością pozyskania kamienia do budowy tamy w Pilchowicach; bocznica posiadała wagę, budynek gospodarczy i 2-3 torów, fizycznie zlikwidowana około 1970 r.
- km 12,40 kolejna bocznica do kamieniołomu wykazana na mapie sieci kolejowej z 1940 r.
- km 14,81 bocznica do zakładów wapienniczych PILWAR w Pilchowicach - dodatkowo istniała jeszcze wąskotorowa kolejka przemysłowa (bocznica zlikwidowana w l. 70)
- km 15,90 mijanka Pilchowice-Nielestno (Towarowa?), po wojnie kilometraż 15,555 (?). istniejąca do lat 70, posiadała własną nastawnię "P"
- km 31,80 bocznica do kamieniołomu piaskowca (zaznaczona na mapie kolejowej z 1940 r.)
- bocznica w Lwówku Śląskim do słodowni browaru

  • /foto/6352/6352604m.jpg
    1900 - 1911
  • /foto/7621/7621779m.jpg
    1902 - 1912
  • /foto/7621/7621718m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/3905/3905269m.jpg
    1908
  • /foto/6831/6831792m.jpg
    1908
  • /foto/5281/5281406m.jpg
    1908 - 1909
  • /foto/4775/4775850m.jpg
    1909
  • /foto/5164/5164434m.jpg
    1917
  • /foto/55/55231m.jpg
    1946
  • /foto/3867/3867525m.jpg
    2004
  • /foto/3867/3867523m.jpg
    2005
  • /foto/3867/3867526m.jpg
    2005
  • /foto/6997/6997734m.jpg
    2005
  • /foto/3961/3961325m.jpg
    2009
  • /foto/4748/4748327m.jpg
    2012
  • /foto/4766/4766228m.jpg
    2012
  • /foto/4042/4042829m.jpg
    2013
  • /foto/5972/5972184m.jpg
    2016
  • /foto/6044/6044819m.jpg
    2016
  • /foto/6157/6157078m.jpg
    2016
  • /foto/6891/6891160m.jpg
    2017
  • /foto/6896/6896381m.jpg
    2017
  • /foto/6935/6935288m.jpg
    2017
  • /foto/6935/6935290m.jpg
    2017
  • /foto/6938/6938558m.jpg
    2017
  • /foto/6969/6969063m.jpg
    2017
  • /foto/7496/7496491m.jpg
    2018

inne

Poprzednie: Panoramy i widoki części zdrojowej Strona Główna Następne: Panoramy i widoki części zdrojowej