MENU
Stacja PKP Bartnica.

Dodał: SIERP° - Data: 2008-05-22 23:15:10 - Odsłon: 4066
04 maja 2008


Stacja kolejowa obecnie zdegradowana do funkcji przystanku osobowego w km 15,779 linii z Wałbrzycha Głównego do Kłodzka (km 35,211 w przeciwnym kierunku). Przedwojenna nazwa stacji to niemiecka nazwa pobliskich Świerków, do których należał teren stacji. Pierwsza polska nazwa stacji to nieudolna próba spolszczenia nazwy przedwojennej. Do lat 60-tych funkcjonowała nazwa stacji - Świerki Kłodzkie. Jest to najwyżej usytuowany przystanek na całej trasie dawnej Śląskiej Kolei Górskiej z Węglińca/Lubania przez Wałbrzych Główny do Kłodzka. Wg źródeł niemieckich 551 m npm., wg polskich 537 m npm., wg własnych pomiarów GPS 542 m npm. Stacja posiadała niegdyś rozbudowany układ torowy gdzie obok 2 torów linii głównej były jeszcze 3 tory postojowe i dwie bocznice. Tory boczne zlikwidowano fizycznie w l. 90-tych ub.w. kiedy zlikwidowano posterunek ruchu wraz z dyżurnym ruchu i kasą (1993 r.). Opuszczona nastawnia na zachodnim skraju stacji została zrujnowana i unicestwiona. Istniejące w pobliżu zabudowania Wyrębiny służyły w przeszłości potrzebom gospodarczym stacji. Pomimo tego, że stacja funkcjonowała do 2006 r. jako przystanek osobowy (a zatem bez urządzeń sterowania ruchem) równolegle nadal działa bocznica towarowa Kopalni Surowców Skalnych w Świerkach. Kamień kiedyś był transportowany kolejką linową (jeszcze w latach 80-tch), od ubiegłego roku trwa inwestycja budowy kolejki terenowej powielającej przebieg d. kolejki liniowej - wraz z budową sortowni kamienia przy stacji. Jest to lepsze rozwiązanie niż wożenie kamienia ciężarówkami i składowanie go obok d. kruszarek - obecnie zrujnowanych, straszących wyglądem przy zachodnim skraju stacji. Odpady skał utworzyły na przestrzeni lat hałdę widoczną koło punktu załadunku kamienia. Z bocznicy zbiegł w latach 80-tych skład ok. 10 wagonów, które rozpędziły się bez hamowania do prędkości 120 km/h i zostały wykolejone dopiero za stacją w Gorzuchowie. Z uwagi na lokalizację stacji w osłoniętym wykopie często na niej zalegał śnieg jeszcze wówczas, gdy wokoło wiosna była w pełni. Inną ciekawostką jest fakt, że jeszcze w latach 80-tych stację patrolowali żołnierze WOP z uwagi bliskość granicy państwowej i lokalizację strażnicy wojskowej właśnie w Bartnicy. UWAGA - od 5.01.2009 ponownie w Bartnicy zatrzymują się pociągi osobowe. W 2014 r. dworzec jest opuszczony i stopniowo ruinowany. Bocznica kopalni jest nieczynna od 2013 r. (kryzys) (moose)

  • /foto/261/261437m.jpg
    1901
  • /foto/6247/6247952m.jpg
    1903
  • /foto/261/261436m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/10408/10408658m.jpg
    1912
  • /foto/4723/4723354m.jpg
    1913
  • /foto/6975/6975881m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/306/306602m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/432/432480m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/10510/10510559m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/10737/10737248m.jpg
    1924 - 1928
  • /foto/10703/10703453m.jpg
    1925 - 1927
  • /foto/3361/3361742m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/5872/5872745m.jpg
    1926
  • /foto/261/261434m.jpg
    1960
  • /foto/8288/8288993m.jpg
    2003
  • /foto/5206/5206772m.jpg
    2004
  • /foto/5206/5206773m.jpg
    2004
  • /foto/261/261440m.jpg
    2006
  • /foto/261/261441m.jpg
    2006
  • /foto/270/270494m.jpg
    2008
  • /foto/270/270496m.jpg
    2008
  • /foto/221/221627m.jpg
    2008
  • /foto/3762/3762327m.jpg
    2010
  • /foto/7145/7145013m.jpg
    2010
  • /foto/7145/7145014m.jpg
    2010
  • /foto/8913/8913508m.jpg
    2011
  • /foto/8913/8913518m.jpg
    2011
  • /foto/8914/8914433m.jpg
    2011
  • /foto/410/410854m.jpg
    2011
  • /foto/410/410856m.jpg
    2011
  • /foto/410/410857m.jpg
    2011
  • /foto/410/410858m.jpg
    2011
  • /foto/410/410900m.jpg
    2011
  • /foto/410/410902m.jpg
    2011
  • /foto/8289/8289542m.jpg
    2017
  • /foto/8289/8289543m.jpg
    2017
  • /foto/8289/8289544m.jpg
    2017
  • /foto/8289/8289545m.jpg
    2017
  • /foto/8289/8289546m.jpg
    2017
  • /foto/8289/8289547m.jpg
    2017
  • /foto/8289/8289548m.jpg
    2017
  • /foto/8510/8510008m.jpg
    2020
  • /foto/8512/8512752m.jpg
    2020
  • /foto/9424/9424929m.jpg
    2021
  • /foto/9424/9424955m.jpg
    2021
  • /foto/9424/9424982m.jpg
    2021
  • /foto/9425/9425030m.jpg
    2021
  • /foto/9479/9479306m.jpg
    2021
  • /foto/9479/9479324m.jpg
    2021
  • /foto/9479/9479328m.jpg
    2021
  • /foto/9781/9781968m.jpg
    2022
  • /foto/9781/9781972m.jpg
    2022
  • /foto/9782/9782008m.jpg
    2022
  • /foto/9782/9782021m.jpg
    2022

SIERP°

Poprzednie: Willa nr 5 Strona Główna Następne: Przystanek kolejowy / Ładownia Bartnica (d. stacja)


wasiukibic | 2008-05-22 23:33:27
Do marca 2006 roku do budynku stacyjnego przylegała drewniana wiata peronowa. Niestety, przez wiele lat zalegający śnieg, gnijące liście, silne wiatry i zwykle zmęczenie materiału spowodowały zawalenie się budowli bardzo ciekawej architektonicznie i stanowiącej (przynajmniej dla mnie) nieodłączny element tej stacyjki. Skandaliczne jest, że pkp wiedziały o złym stanie technicznym wiaty od co najmniej kilku lat i nie zrobiono zupełnie NIC w tym kierunku!!! Nikt nie ruszył dupy, żeby choć odgarnąć śnieg i zgniłe liście z połaci dachowej nie mówiąc już o naprawieniu ubytków w deskowaniu czy położeniu nowej warstwy papy. Gdzie tam! Przecież to zbyt skomplikowane i niezwykle kosztowne operacje, które nie stać naszej biednej i pokrzywdzonej pkp!
moose | 2008-05-22 23:54:31
Niedasie Wasiu. Niedasie. Pani Jola i Pan Mietek (zbieżność imion przypadkowa) z pekapowskich nieruchomości nie wiedzą nawet gdzie jest Bartnica, albo nie chcą wiedzieć. Dla nich ważniejsze jest ogłaszanie kolejnych przetargów i windowanie z chciwości cen tak wysoko, żeby czasem nikt nie przystąpił do przetargu na zakup budynków, co sprawiłoby im dopiero kłopot. Bo COŚ musieliby zacząć wtedy robić. A tak zamiast bić głową w mur parzą sobie kolejną kawkę w zadowoleniu. A jak się coś sypnie, to sru pod dywanik. Tak sczezły wiaty w Kuźnicach, Głuszycy Grn., Sędzisławiu, Witkowie. Tak zrównano z ziemią przystanki w Ciechanowicach, Trzcińsku, Kwieciszowicach. Nic w zamian. Tylko syf.